Skargi i wnioski
W Nadwiślańskim Oddziale Straży Granicznej w sprawach skarg i wniosków przyjmują:
Komendant Nadwiślańskiego Oddziału Straży Granicznej
w poniedziałek w godzinach 11.00 - 13.00
w siedzibie Komendy Nadwiślańskiego Oddziału SG
przy ul. Komitetu Obrony Robotników 23, 02-148 Warszawa
Funkcjonariusze/pracownicy Wydziału Kontroli Nadwiślańskiego Oddziału Straży Granicznej
w środę, czwartek i piątek w godzinach 10.00 - 14.00
oraz we wtorek w godzinach 15.30 - 17.30
w siedzibie Komendy Nadwiślańskiego Oddziału SG
przy ul. Komitetu Obrony Robotników 23, 02-148 Warszawa
tel. +48 22 500 30 70
e-mail:skargi.nadwislanski@strazgraniczna.pl
za pośrednictwem ePUAP
Placówki Straży Granicznej:
PSG Warszawa-Okęcie
ul. Żwirki i Wigury 1, 00-906 Warszawa,
Komendant: w poniedziałki w godz. 10:00-12:00, tel. +48 22 500 35 05
Dyżurny Operacyjny: całą dobę tel. +48 22 500 35 00
e-mail: okecie@strazgraniczna.pl
PSG Warszawa-Modlin
ul. gen. Wiktora Thommee 1a, 05-102 Nowy Dwór Mazowiecki
Komendant: w poniedziałki w godz. 10:00-12:00, tel. +48 22 775 07 04
Kierownik Zmiany: całą dobę tel. +48 22 775 07 00
e-mail: sekretariat.modlin@strazgraniczna.pl
PSG w Bydgoszczy
ul. Paderewskiego 1, 86-005 Białe Błota
Komendant: w poniedziałki w godz. 10:00-12:00, tel. +48 52 365 40 32
Kierownik Zmiany całą dobę, tel. +48 52 365 40 24 lub +48 52 365 40 30
e-mail: bydgoszcz@strazgraniczna.pl
PSG w Łodzi
ul. Gen. S. Maczka 35, 94-328 Łódź
Komendant: w poniedziałki w godz. 10:00-12:00 tel. +48 42 689 38 51
Kierownik Zmiany: całą dobę, tel. +48 42 689 38 20
e-mail: lodz@strazgraniczna.pl
PSG w Lesznowoli
Lisówek 21, 05-600 Grójec
Komendant: w poniedziałki w godz. 10:00-12:00, tel. +48 48 332 39 30
Kierownik Zmiany: we wtorki, środy, czwartki i piątki w godz. 12:00-18:00 tel. +48 48 332 39 50
e-mail: sekretariat.lesznowola@strazgraniczna.pl
PSG w Warszawie
ul. Żwirki i Wigury 1c, 02-143 Warszawa,
Komendant: w poniedziałki w godz. 10:00-12:00, tel. +48 22 500 38 01
Kierownik Zmiany: całą dobę, tel. +48 22 500 38 00
e-mail: komendant.warszawa@strazgraniczna.pl
PSG w Radomiu
ul. Lubelska 158, 26-603 Radom
Komendant: w poniedziałki w godz. 10.00-12.00, tel. +48 48 332 34 02
Kierownik zmiany: we wtorki, środy, czwartki i piątki w godz. 12.00-18.00 tel. +48 48 332 34 00,
e-mail: sdo.radom@strazgraniczna.pl
Przepisy regulujące przyjmowanie i rozpatrywanie skarg i wniosków
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
(Dz. U. z 2024 r., poz. 572j.t.) - dział VIII Skargi i wnioski.
Wybrane przepisy:
Art. 221
§ 1. Zagwarantowane każdemu w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej prawo składania skarg i wniosków do organów państwowych, organów jednostek samorządu terytorialnego, organów samorządowych jednostek organizacyjnych oraz do organizacji i instytucji społecznych realizowane jest na zasadach określonych przepisami niniejszego działu.
§ 2. Skargi i wnioski mogą być składane do organizacji i instytucji społecznych w związku z wykonywanymi przez nie zadaniami zleconymi z zakresu administracji publicznej.
§ 3. Skargi i wnioski można składać w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą.
art. 222
O tym, czy pismo jest skargą albo wnioskiem, decyduje treść pisma, a nie jego forma zewnętrzna.
art. 227
Przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.
art. 241
Przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności, lepszego zaspokajania potrzeb ludności.
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. z 2002 r Nr 5, poz. 46).
Wybrane przepisy:
§ 5
Skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie, telegraficznie lub za pomocą dalekopisu, telefaksu, poczty elektronicznej, a także ustnie do protokołu.
§ 8
1. Skargi i wnioski niezawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania.
2. Jeżeli z treści skargi lub wniosku nie można należycie ustalić ich przedmiotu, wzywa się wnoszącego skargę lub wniosek do złożenia, w terminie siedmiu dni od dnia otrzymania wezwania, wyjaśnienia lub uzupełnienia, z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie skargi lub wniosku bez rozpoznania.
Skargi na działalność Straży Granicznej można składać bezpośrednio do
Rzecznika Praw Obywatelskich
Rzecznik Praw Obywatelskich
Aleja Solidarności 77
00-090 Warszawa
Przyjęcia Interesantów:
poniedziałek w godz. 9.00 - 17.00
od wtorku do piątku w godz. 9.00 - 15.00
telefon centrala: +48 22 55 17 700
Infolinia obywatelska: 800 676 676